Se schimbă legea pentru cei care locuiesc la bloc

Schimbare legislativă pentru asociațiile de proprietari

Noua lege 196/2018 a Asociaţiilor de proprietari a fost publicată în Monitorul Oficial pe 30 iulie și va intra în vigoare peste 60 de zile, pe 28 septembrie, înlocuind legea 230/2007. Având în vedere că, în ultimii ani, la Șelimbăr s-au construit noi blocuri și ansambluri rezidențiale, care presupun asocierea proprietarilor și chiriașilor în structuri juridice reprezentative, ne-am propus să explicăm pentru șelimbăreni, într-un articol mai amplu, ce aduce în plus noua lege a Asociațiilor de proprietari.

Noua lege se aplică proprietarilor, chiriaşilor, asociaţiilor de proprietari şi asociaţiilor de chiriaşi din condominii. Aceasta stabilește condițiile de înfiinţare, organizare şi funcţionare a asociaţiilor de proprietari din cadrul condominiilor formate din cel puţin trei unităţi de proprietate imobiliară. De asemenea, stabilește condiţii clare pentru folosinţa, modificarea şi întreţinerea locuinţei, normele de conduită în cadrul condominiului și principiile de stabilire a cotelor de proprietate comună asupra imobilului.

Obligativitatea cotizării la Fondul de Rulment și Fondul de Reparații anuale

Noua lege introduce obligativitatea constituirii de către asociațiile de proprietari a fondului de reparații lunar și a fondului de rulment. Fiecare asociație de proprietari va fi obligată să dețină un cont bancar pe care să îl facă public tuturor celor din condominiu pentru a facilita plata electronică a cheltuielilor. Fondul de rulment se va stabili astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. În cazul asociaţiilor de proprietari nou-înfiinţate, fondul de rulment se va stabili prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociaţii de proprietari echivalente ca mărime.

Modernizările, reabilitarea termică, reparațiile devin obligatorii. Acestea se vor realiza în mod controlat și unitar.

Proprietarii sunt obligaţi să ia măsuri pentru consolidarea şi modernizarea condominiului, modernizarea echipamentelor, instalaţiilor şi dotărilor aferente, montarea contoarelor pentru individualizarea consumurilor la nivel de proprietate individuală, reabilitarea termică în scopul creşterii performanţei energetice, precum şi reabilitarea structural-arhitecturală a anvelopei condominiului pentru creşterea calităţii arhitectural-ambientale a acestuia, potrivit prevederilor legale, în condiţiile menţinerii aspectului armonios şi unitar al întregului condominiu, indiferent de natura intervenţiilor. Modificarea aspectului faţadei se poate face numai în mod unitar pe întreg condominiul, indiferent de numărul asociaţiilor de proprietari constituite pe scări sau tronsoane, în baza unei documentaţii tehnice elaborate în condiţiile legii, de către arhitecţi cu drept de semnătură.

Penalități și executare silită

Asociațiile de proprietari au dreptul să pună penalităţi pe sumele restante la întreţinere, însă acestea nu trebuie să depăşească 0,2% pentru fiecare zi de întârziere. Penalităţile curg abia după o lună de la termenul scadent pentru plată şi nu pot depăşi suma la care s-au aplicat.

Dacă datoriile nu se achită în cel mult două luni de la termenul scadent, preşedintele asociaţiei de proprietari poate da în judecată proprietarul. Totodată, asociaţia de proprietari poate pune ipotecă legală asupra apartamentelor şi un privilegiu asupra tuturor lucrurilor din apartament, pentru suma datorată la întreţinere. Pentru recuperarea datoriei se poate merge până la executare silită. În acest caz, primăriile au drept de preempţiune la preţ egal asupra locuinţelor. Aceste locuinţe vor fi folosite ulterior numai ca locuinţe sociale, proprietarii executaţi silit având prioritate la repartizarea acestora, numai dacă îndeplinesc condiţiile de acces la locuinţele sociale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Schimbarea  destinației clădirii în sediu de firmă

Printre modificările aduse legislației se numără și cele referitoare la schimbarea destinației clădirii. Aici intră, printre alții, proprietarii cu diverse puncte de lucru ale unor firme stabilite în apartamente. Pentru sedii sociale de firme, fără desfășurare de activități acolo, nu este necesară schimbarea destinației apartamentului, ci numai acordul vecinilor. Noua lege păstrează prevederea din vechea lege potrivit căriea „schimbarea destinaţiei locuinţelor, precum şi a spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, prezente în proiectul iniţial al imobilului, se poate face numai cu avizul scris al comitetului executiv al asociașiei de proprietari şi cu acordul scris, prealabil, al proprietarilor direct afectaţi cu care se învecinează, pe plan orizontal şi vertical, spaţiul supus schimbării”. În plus, noua lege prevede și încheierea unei convenții între antreprenor și vecini:  „Odată cu acordul menţionat, proprietarii direct afectaţi cu care se învecinează, pe plan orizontal şi vertical, spaţiul supus schimbării, şi proprietarul care solicită acordul pentru schimbarea destinaţiei locuinţei sau spaţiului cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă semnează şi o convenţie cu privire la declararea activităţii care se va desfăşura în spaţiul respectiv, precum şi numărul de persoane în funcţie de care vor fi calculate cheltuielile”. 

Buna variantă rea

Unele voci consideră că îmbunătățirile aduse legii asociațiilor de proprietari erau necesare pentru contracararea atitudinii iresponsabile și a veșnicei neimplicări de care dau dovadă unii proprietari de rea-credință. Alte opinii, dimpotrivă, constată înăsprirea peste limita necesară a anumitor prevederi legale, fapt ce ar putea da naștere unor abuzuri din partea conducerii sau colectivului asociației față de proprietarul individual. În cele două luni de zile care se vor scurge între publicarea în Monitorul Oficial și intrarea în vigoare a legii, reacțiile nu vor înceta să apară, o dată cu creșterea gradului de conștientizare și cu ivirea posibilelor consecințe.

Dacă aveți remarci cu privire la noua lege a asociațiilor de proprietari sau, mai exact, dacă doriți să ne prezentați un caz concret în care această schimbare vă afectează, nu ezitați să ne scrieți pe adresa redactia@oradeselimbar.ro sau în secțiunea de comentarii.

Primește știrile in timp real

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.