Colegiul Național Mihai Eminescu din Oradea începe săptămâna școlară de patru zile pentru elevi

Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea testează, începând cu luna aprilie, un program educațional inovator ce constă în implementarea săptămânii școlare de patru zile pentru elevii din clasele a XII-a. Acesta se concentrează pe disciplinele de Bacalaureat, restul materiilor fiind studiate în regim asincron, de acasă.
Inițiativa educațională
Decizia vine în contextul în care, începând din 2023, Ministerul Educației din România a deschis ușa pentru școli de a implementa reforme locale prin proiecte-pilot, având ca scop modificarea orarului, a metodelor de predare sau integrarea de noi discipline. Instituțiile autorizate devin „școli-pilot” și sunt obligate să transmită Ministerului rezultatele obținute.
Motivarea programului
Directoarea Livia Muntean subliniază că această măsură răspunde necesităților elevilor din anii terminali, care se confruntă cu o încărcare excesivă în pregătirea pentru Bacalaureat și admiterea la facultate, având în același timp un număr mare de discipline necorespunzătoare examenelor. În cazul profilului mate-info, un elev de clasa a XII-a are 14 materii, dintre care doar 3 sunt pentru Bac. La profilul filologie-jurnalism, numărul disciplinelor non-Bac ajunge la 17.
„Tentația lor de a trata cu superficialitate celelalte discipline – nu din desconsiderație, ci pentru că nu au timp – este reală”, a afirmat directoarea.
Structura programului
Până la sfârșitul lunii martie, cadrele didactice au predat integral materia la disciplinele non-Bacalaureat, iar în ultimele nouă săptămâni de școală elevii se vor concentra exclusiv pe evaluare. În această perioadă, elevii vor frecventa cursurile la română, matematică și disciplina aleasă pentru Bac, beneficiind de ore suplimentare gratuite de pregătire.
Timpul liber va fi dedicat studiului individual, cu teme și sarcini distribuite prin platforme digitale. Profesorii subliniază că, deși elevii vor studia de acasă, evaluarea va fi riguroasă, iar notele vor reflecta seriozitatea cu care aceștia abordează sarcinile asincrone.
Reacția comunității
Elevii și părinții s-au arătat entuziasmați de noul program, având încredere că viitorii absolvenți vor demonstra responsabilitate. Programul va fi testat și în anul școlar următor, iar conducerea colegiului va elabora un raport detaliat pentru Ministerul Educației, în vederea unei posibile extinderi a acestui model.
Sursa: Ora de Sibiu.