Primul tunel de autostradă din România va fi străpuns pe 3 martie 2025 la Dealul Momâia

Un moment de referință în construcția Autostrăzii Sibiu – Pitești va avea loc luni, 3 martie 2025, când Dealul Momâia va fi străpuns pentru realizarea primului tunel veritabil de autostradă din România. Evenimentul, programat la ora 12:30, va marca o etapă importantă în progresul lucrărilor pe secțiunea 4 a autostrăzii (Tigveni – Curtea de Argeș), conform anunțului Ministerului Transporturilor.
Primul tunel de autostradă din România
Tunelul este construit de compania Porr Construct SRL și va avea o lungime de 1,35 kilometri, fiind parte integrantă din lotul 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești. Estimările oficiale sugerează că această secțiune ar putea fi deschisă traficului în primăvara anului 2026, înainte de termenul contractual stabilit pentru 2027. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, a declarat că excavarea galeriei „Daniela” (firul Sibiu – Pitești) este aproape completă, cu 1.333 de metri din totalul de 1.350 de metri deja finalizați. Lucrările pentru galeria „Alina” (firul Pitești – Sibiu) progresează de asemenea, cu 1.120 de metri excavați dintr-un total de 1.342 de metri.
„Luni, 3 martie, vom avea străpungerea tunelului pe firul Daniela. Pentru galeria Alina, anticipăm finalizarea excavării în luna aprilie, înainte de sărbătorile pascale,” a adăugat Scrioșteanu.
Stadiul lucrărilor pe secțiunea 4
Ministerul Transporturilor a oferit detalii despre stadiul lucrărilor pe întregul lot 4 al autostrăzii:
- Radierul pentru ambele galerii este în construcție;
- Se lucrează la bolta superioară a tunelului Daniela;
- Lucrările la cele 12 structuri majore de pe traseu sunt în desfășurare;
- 13 din cele 16 podețe au fost finalizate, restul fiind în lucru;
- 1,4 milioane metri cubi de material au fost excavați, dintr-un total de 1,7 milioane necesari;
- Au fost realizate 330.000 de metri cubi de umpluturi dintr-un total de 540.000;
- Lucrările continuă pe amplasament, deși temperaturile scăzute au determinat suspendarea unor activități punctuale.
Progresul fizic al lucrărilor a ajuns la 62%, ceea ce reprezintă un avans față de graficul inițial, sugerând posibilitatea ca tronsonul să fie dat în folosință mai devreme decât termenul din 2027.
Mobilizare impresionantă pe șantier
Pe șantier, compania Porr Construct SRL mobilizează aproximativ 600 de muncitori și 190 de utilaje, facilitând o execuție rapidă a lucrărilor. Autoritățile afirmă că ritmul de lucru va rămâne susținut, pentru a respecta termenele asumate.
Un proiect esențial pentru infrastructura României
Lotul 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești se întinde pe o lungime de 9,86 kilometri, fiind construit cu fonduri din Programul Transport (PT). Contractul, semnat în noiembrie 2021, valorează 1,678 miliarde de lei (fără TVA) și preconizează o durată de execuție de 60 de luni, din care 16 luni pentru proiectare și 44 luni pentru execuție.
Acest proiect de autostradă este vital pentru infrastructura României, urmând să conecteze Coridorul IV Pan-European de rețeaua internă de autostrăzi, facilitând transportul eficient de mărfuri și pasageri între vestul și sudul țării. Progresul rapid în realizarea lucrărilor, inclusiv finalizarea tunelului de la Momâia, face ca acest proiect să devină din ce în ce mai tangibil, oferind beneficii semnificative pentru economia și transportul din România.
Sursa: www.oradesibiu.ro